Szimmetrikus tónusos nyaki reflex - STNR

2019.08.31

"Medvejárás"
"Medvejárás"

Elhúzódó integrációja a tanulást segítő fontos területeket gátolhat

Ha egészségről beszélünk, a jó testtartás mindig a lista elején áll. A megfelelő testtartás ugyan olyan fontos, mint a helyes táplálkozás, a rendszeres testmozgás vagy az agy fejlesztése. Ahogy a pihentető alvás biztosítja az energiát a napi teendőkhöz, a jó testtartás segítségével még több energia áll rendelkezésünkre, így előzve meg a kimerülést és a stresszt.

A rossz testtartásnak számos oka lehet: sérülés, nem megfelelő matracon alvás, esések. Azt tudtad, hogy a rossz testtartás egy fennmaradó primitív reflex eredménye is lehet? Ami idővel az élet minden területén, így a munkában sportban és a tanulásban is kifejtheti romboló hatását.

Ha már több cikket is elolvastál, tudod, hogy születésünkkor több reflex segít minket. A Szimmetrikus Tónusos Nyaki Reflex (STNR) 6-9 hónapos korban jelenik meg, és igen rövid ideig, 9-11 hónapos korig marad meg. Átmeneti reflex, ami a Tónusos Labirintus Reflex fejlődését támogatja. Létezésének rövidke ideje alatt viszont kiemelkedő fontossággal bír.

A reflex a bilaterális mozgásokhoz és az információ mindkét agyféltekével történő feldolgozásához is hozzájárul. Kialakul a szem-kéz koordináció, és olyan fontos tapasztalatokat alapoz meg, mint a négykézlábra állás, az előre-hátra billegés, amiből aztán a mászás lesz.

Fennmaradó STNR

Ha az STNR időn túl is velünk marad, fennmaradó reflexnek tekinthető. Hogy is néz ez ki? Egy idősebb baba ilyenkor gyakran képtelen a felső és az alsó testének mozgását koordinálni. Mászása inkább "medvejárás" lesz, teljesen kihagyva a kézen-térden mászást.

Másik fontos figyelmeztető jelzés a laza izomtónus. Ahogy a gyermek növekedik, egyre rosszabb a testtartása, mind álló, mind ülő helyzetben. Általában jobban fogja szeretni a földön fekvést, mert nem találja az ülést elég kényelmesnek. Bármi, ami a hátát nyomja, idegesíti, és mozgásra készteti. Gyakran emiatt képtelenek rendesen odafigyelni az órákon. Ha a földön ül, leginkább W-pozícióban teszi azt. 

W-ülés
W-ülés

A fennmaradó STNR másik jele, ha valakinek úszás közben nem összehangoltak a mozdulatai. Nincs meg hozzá a felső és az alsó test közti megfelelő koordinációjuk, ami az úszó mozdulatok kivitelezéshez kellene. A fennmaradó STRN további jelei:

  • Nem tudja összehangolni a kézen-térden mászást
  • Rossz a testtartása
  • Laza izomzat
  • Jobban szeret a földön feküdni
  • Rossz tartás ülőhelyzetben
  • Koordinálatlanság
  • Nehezn tud úszni
  • W-ülés

Iskolai viselkedés

Amikor egy kisgyerek iskolába kerül, és az STNR még mindig működik benne, rengeteg problémával szembesülhet. Ezek főleg ülő helyzetben jönnek elő. A rossz koncentrációs képesség miatt fészkelődhet a székében, főleg, ha az nyomja a hátát. Ez még jobban eltereli a figyelmét, akár fájdalmas is lehet, és a gyermek viselkedése zavaróvá válhat.

Olvasás

Olvasási problémák is jelentkezhetnek, amik gyakran járnak együtt a kézírás problémáival. A fennmaradó STNR gyakran okoz látás koordinációs zavarokat. Ahogy olvasás közben a gyerek egymás után követi a szavakat, fókuszukat folyamatosan közelről távolra, majd távolról közelre kell igazítaniuk, ami ugyan úgy nehézséget okoz, mint írás-olvasás közben felpillantani a táblára, és az ott látottakat lejegyzetelni.

Kézírás

Már az óvódában elkezdődik az íráshoz szükséges képességek fejlesztése, és egészen kisiskolás korig tart. Kivitelezéséhez rengeteg koncentrációra, kiváló rövid távú memóriára, és izommemóriára van szükség. A rossz kézírás is jelezheti a fennmaradó STNR jelenlétét. A rossz koncentrációs képesség és a fészkelődés miatt a gyermek a vártnál kevesebb érdeklődést mutathat az iskolai munka,iránt ideértve a kézírást is.

Matematika

A fennmaradó STNR sok kisgyereknek okoz matematikai problémákat. A matematika könyvek gyakran teli vannak oszlopokkal és számokkal, szerteszét a papíron. A számok felcserélése (pl. 12-21, 13-31) igen gyakori. Ahhoz, hogy esélye legyen rendesen foglalkozni a matematikával, a gyereknek a lehető legkényelmesebb testhelyzetben kell lenni, hogy képes legyen fókuszálni. Ez lehet akár a földön fekvés, vagy egy asztal melletti álló helyzet is.

Az STNR helytelen működésének jelei a következők lehetnek:

  • A gyermek a normálisnál később kezd mászni
  • Rossz szem-kéz koordináció
  • Majomszerű járás
  • Esetlen mozdulatok
  • Nehezen tanul meg úszni
  • Nem szereti a labdajátékokat
  • Ülés közben az asztalra hajlik, fejét támasztja vagy a karján fekszik írás közben
  • Széken ülve egyik vagy mindkét lábán térdel, vagy lábát a szék lábára fonja, vagy kinyújtja az asztal alatt - ilyenkor felsőteste gyakran az asztalra felszik.
  • A szemek a normálisnál hamarabb elfáradnak, amikor váltogatni kell a közelre és távolra nézést (a tábláról másolás lassú és fáradságos, így fontos információkról marad le)
  • Távollátás
  • Rossz szervező és tervező képesség