Szimmetrikus tónusos nyaki reflex - STNR

Elhúzódó integrációja a tanulást segítő fontos területeket gátolhat
Ha egészségről beszélünk, a jó testtartás mindig a lista elején áll. A megfelelő testtartás ugyan olyan fontos, mint a helyes táplálkozás, a rendszeres testmozgás vagy az agy fejlesztése. Ahogy a pihentető alvás biztosítja az energiát a napi teendőkhöz, a jó testtartás segítségével még több energia áll rendelkezésünkre, így előzve meg a kimerülést és a stresszt.
A rossz testtartásnak számos oka lehet: sérülés, nem megfelelő matracon alvás, esések. Azt tudtad, hogy a rossz testtartás egy fennmaradó primitív reflex eredménye is lehet? Ami idővel az élet minden területén, így a munkában sportban és a tanulásban is kifejtheti romboló hatását.
Ha már több cikket is elolvastál, tudod, hogy születésünkkor több reflex segít minket. A Szimmetrikus Tónusos Nyaki Reflex (STNR) 6-9 hónapos korban jelenik meg, és igen rövid ideig, 9-11 hónapos korig marad meg. Átmeneti reflex, ami a Tónusos Labirintus Reflex fejlődését támogatja. Létezésének rövidke ideje alatt viszont kiemelkedő fontossággal bír.
A reflex a bilaterális mozgásokhoz és az információ mindkét agyféltekével történő feldolgozásához is hozzájárul. Kialakul a szem-kéz koordináció, és olyan fontos tapasztalatokat alapoz meg, mint a négykézlábra állás, az előre-hátra billegés, amiből aztán a mászás lesz.
Fennmaradó STNR
Ha az STNR időn túl is velünk marad, fennmaradó reflexnek tekinthető. Hogy is néz ez ki? Egy idősebb baba ilyenkor gyakran képtelen a felső és az alsó testének mozgását koordinálni. Mászása inkább "medvejárás" lesz, teljesen kihagyva a kézen-térden mászást.
Másik fontos figyelmeztető jelzés a laza izomtónus. Ahogy a gyermek növekedik, egyre rosszabb a testtartása, mind álló, mind ülő helyzetben. Általában jobban fogja szeretni a földön fekvést, mert nem találja az ülést elég kényelmesnek. Bármi, ami a hátát nyomja, idegesíti, és mozgásra készteti. Gyakran emiatt képtelenek rendesen odafigyelni az órákon. Ha a földön ül, leginkább W-pozícióban teszi azt.

A fennmaradó STNR másik jele, ha valakinek úszás közben nem összehangoltak a mozdulatai. Nincs meg hozzá a felső és az alsó test közti megfelelő koordinációjuk, ami az úszó mozdulatok kivitelezéshez kellene. A fennmaradó STRN további jelei:
- Nem tudja összehangolni a kézen-térden mászást
- Rossz a testtartása
- Laza izomzat
- Jobban szeret a földön feküdni
- Rossz tartás ülőhelyzetben
- Koordinálatlanság
- Nehezn tud úszni
- W-ülés
Iskolai viselkedés
Amikor egy kisgyerek iskolába kerül, és az STNR még mindig működik benne, rengeteg problémával szembesülhet. Ezek főleg ülő helyzetben jönnek elő. A rossz koncentrációs képesség miatt fészkelődhet a székében, főleg, ha az nyomja a hátát. Ez még jobban eltereli a figyelmét, akár fájdalmas is lehet, és a gyermek viselkedése zavaróvá válhat.
Olvasás
Olvasási problémák is jelentkezhetnek, amik gyakran járnak együtt a kézírás problémáival. A fennmaradó STNR gyakran okoz látás koordinációs zavarokat. Ahogy olvasás közben a gyerek egymás után követi a szavakat, fókuszukat folyamatosan közelről távolra, majd távolról közelre kell igazítaniuk, ami ugyan úgy nehézséget okoz, mint írás-olvasás közben felpillantani a táblára, és az ott látottakat lejegyzetelni.

Kézírás
Már az óvódában elkezdődik az íráshoz szükséges képességek fejlesztése, és egészen kisiskolás korig tart. Kivitelezéséhez rengeteg koncentrációra, kiváló rövid távú memóriára, és izommemóriára van szükség. A rossz kézírás is jelezheti a fennmaradó STNR jelenlétét. A rossz koncentrációs képesség és a fészkelődés miatt a gyermek a vártnál kevesebb érdeklődést mutathat az iskolai munka,iránt ideértve a kézírást is.
Matematika
A fennmaradó STNR sok kisgyereknek okoz matematikai problémákat. A matematika könyvek gyakran teli vannak oszlopokkal és számokkal, szerteszét a papíron. A számok felcserélése (pl. 12-21, 13-31) igen gyakori. Ahhoz, hogy esélye legyen rendesen foglalkozni a matematikával, a gyereknek a lehető legkényelmesebb testhelyzetben kell lenni, hogy képes legyen fókuszálni. Ez lehet akár a földön fekvés, vagy egy asztal melletti álló helyzet is.
Az STNR helytelen működésének jelei a következők lehetnek:
- A gyermek a normálisnál később kezd mászni
- Rossz szem-kéz koordináció
- Majomszerű járás
- Esetlen mozdulatok
- Nehezen tanul meg úszni
- Nem szereti a labdajátékokat
- Ülés közben az asztalra hajlik, fejét támasztja vagy a karján fekszik írás közben
- Széken ülve egyik vagy mindkét lábán térdel, vagy lábát a szék lábára fonja, vagy kinyújtja az asztal alatt - ilyenkor felsőteste gyakran az asztalra felszik.
- A szemek a normálisnál hamarabb elfáradnak, amikor váltogatni kell a közelre és távolra nézést (a tábláról másolás lassú és fáradságos, így fontos információkról marad le)
- Távollátás
- Rossz szervező és tervező képesség