Halláshoz kapcsolódó reflexek

2019.08.31

A középfül reflex

  • A hangerőhöz igazítja a dobhártyát és a kengyelizmot, véd a túl erős hanghatásoktól.
  • Segítségével halljuk a suttogást
  • "Leveszi" a túlzott hangerőt a dobhártya ellazításával és a kengyelizom megfeszítésével, hogy a hanghullám gyengítve érkezzen az ovális ablakhoz.

Akusztikus orientációs reflex

  • Feladata a hang irányának érzékelése
  • A hangra adott reakciókat befolyásolja
  • Problémája megnehezíti a zajban történő tájékozódást
  • A zajokra való hirtelen reakciók, odafordulás a reflex túlműködését jelzi (lásd még a Moro reflexet)

A hallás utáni megértés további aspektusai

Mindegy, milyen nap van, az osztályban (vagy munka közben) történtek feldolgozásához hallásunkat és látásunkat is használjuk. A tanárok általában szóban, illetve képek segítségével tanítanak. Ilyenkor a gyerekeknek az auditív rendszerük (hallás) segíti az elhangzottak befogadását, vagy vizuáis rendszerük (látás) fogja fel a közben bemutatott képek és ábrák tartalmát.

Mivel a tanárok nagy része szóban tanít, a gyerekek auditív rendszerének elég fejlettnek kell lennie a hallottak befogadásához. Minden gyereknek más az erőssége, amihez a pedagógusok a nagy osztálylétszámok miatt nem tudnak alkalmazkodni. Így egyes gyerekek lemaradhatnak a többiekhez képest, ami aztán egy egész, lefelé vivő spirált indíthat be a tanulással kapcsolatos folyamatos kudarcélmények hatására.

A problémák bármikor jelentkezhetnek. Elfelejthetik a helyes választ, kifelejthetnek betűket és szavakat, nem tudnak intrukciókat követni vagy egyszerű feladatokat adott sorrendben végrehajtani, szervezetlenné válhatnak, vagy nem emmlékeznek a tanultakra.

A befogadás, megértés és feldolgozás folyamata

Az információk befogadásához egyszerre van szükségünk mind a vizuális, mind az auditív rendszerünkre. Az információ tárolása és előhívása olyan lépések sorozatából áll, ami a gyerekek nagy részénél teljesen automatikusan zajlik. Maga a folyamat megértése kissé nehéz lehet, ezért itt pár lépésben bemutatom a fő pilléreit.

Fontos: Azoknál a gyerekeknél, akiknél figyelem és fókuszálás problémák vannak, előbb azokat kell helyrehozni. Nélkülük képtelenek lesznek a hallott és látott dolgokra odafigyelni .

Első lépés: az információ feldolgozása

A tanár belép a terembe, és azt mondja: holnap mindenki behozhatja a kedvenc játékát. Ha a gyerekek figyelnek, a hallásuk kiélesedik az örömhír hallatán. Miért figyelnek oda rá? Mert az auditív rendszerük továbbította a jó hírt, hogy holnap hatalmas élményük lesz az iskolában. A tanár elmagyarázza, milyen típusú játékokat lehet behozni.

Második lépés: információ - milyen játékot lehet behozni?

Ha a gyerekek felfogták a szabályokat, arra is emlékezni fognak, hogy másnap be kell pakolniuk a szabályoknak megfelelő kedvenc játékukat. Ez azt is jelenti, hogy a hallott információt eltárolták, és emlékezni fognak rá, amikor hazaérnek. Ne feledjük, hogy füleink mindig "bekapcsolt" állapotban vannak, de nem raktároznak el mindig minden információt. A gyerekek ugyan így működnek: azt jegyzik meg, amit elég fontosnak tartanak.

Harmadik lépés: megjegyzi az információt - van olyan játékom, amit szívesen bevinnék az iskolába?

Ha van olyan játéka, amit be szeretne vinni, nem csak az fontos, hogy az auditív rendszere befogadja az információt, hanem az is, hogy eltárolja a memóriában. Hányszor történik meg, hogy valamit megjegyzünk, majd pár órán belül el is felejtjük? Ha nem tudjuk fenntartani az információt, akkor elvész, és megfeledkezünk róla. Tehát a megjegyzett részleteknek el kell raktározódniuk a rövid- vagy a hosszútávú memóriában. (Egészen pontosan elegendő időt kell eltölteniük a rövidtávú memóriában, hogy átkerüljenek a hosszútávú memóriába).

Negyedik lépés: az információ lehívása - mit kell mondanom anyának és apának, amikor hazaérek?

Ha a gyerek elég izgatott a holnapi játékos nap miatt, ahogy hazaér, azonnal elmeséli, amit az auditív rendszerével megértett a holnapi napról. Odarohan az anyukájához, és azt mondja: "Holnap mindenki beviheti a kedvenc játékát, és én a plüssmacim szeretném elvinni!". Ehhez emlékeznie kell, hogy a játéknap másnap van, és arra is, hogy milyen típusú játékot lehet bevinnie. Jelen esetben már pontosan tudja, mit szeretne magával vinni, és azt is, hogy a maci az elfogadott játékok között van.

Ötödik lépés: az információ alkalmazása - hol a macim a holnapi játéknapra?

Most már elmesélte, hogy másnap játéknap van, és a maciját akarja bevinni. Elérkezett az idő, hogy a meglévő információit alkalmazza, és cselekedjen. Ha a fenti lépéseket végre tudta hajtani, az azt jelenti, hogy az auditív rendszere megfelelően szállít információt a feldolgozó központoknak, és szépen bemegy a szobájába, megfogja a maciját, és a táskájába teszi, nehogy elfelejtse másnap magával vinni. (Kicsit más a történet, ha ugyan ezt egy üres matekfüzettel kell megtennie - de ez inkább már a tanuláshoz való hozzáállás és motiváció - kinezilógiai módszerekkel szintén jól segíthető témaköre).

Az auditív feldolgozás problémáinak felismerése

A gyerekek többségének a fenti lépések nem okoznak gondot. Ha viszont valahol elakad a történet, érdemes átgondolni az auditív feldolgozás esetleges elégtelenségének lehetőségét.

Mik lehetnek a problémás területek?

A gondok már az információfeldolgozás legelején elkezdődhetnek. Lehet, hogy csak valami elterelte a figyelmét, és nem hallotta az intrukciókat. Ha nem jut be, amit a tanár mond, esélytelen, hogy bármit meg tudjon jegyezni vagy elő tudjon hívni, amikor hazaér.

Mivel a szülők gyakran nem tudják pontosan, melyik szakaszban van a gond, nem tudnak hatékony segítséget nyújtani a gyereküknek. Megfelelő módszerekkel viszont az egész rendszer működése optimalizálható.

Mit tudunk tenni az auditív rendszer érdekében?

Fontos tudni, hogy az auditív rendsszer zavarai nem csökkenthetők oktatás által. Ha valakinek nem működik jól az auditív rendszere, az mozgással, zenével viszont jól fejleszthető.

A neuroenergetikai kineziológia hallással és füllel kapcsolatos reflexeinek blokkmentesítése, és a LEAP kineziológia agyintegrációt, és a hallást (is) optimalizáló eljárásai hatalmas segítséget jelenthetnek a folyamat felgyorsításában és tökéletesítésében. Keress bizalommal!